Един от големите проблеми възникнал по време на коронавирус пандемията се оказа не толкова самата болест, колкото фактът, че хората сме изключително социален вид. Дигиталните технологии позволяват контактите да се осъществяват от дистанция, но понякога и те не са достатъчни. Социалните мрежи се изпълниха с негативизъм покрай пандемията, което не помогна изобщо по време на извънредните мерки.
За сметка на това видеоигрите се оказаха един социален оазис в тези смутни месеци. Тяхната роля освен да забавлява се оказва, че може и да сплотява хората. Запалените геймъри отдавна имат малки или големи дигитални общества, в които социалните контакти могат да прераснат отвъд заглавията, в които са се формирали. Пандемията накара много повече потребители да се обърнат към гейминга за разсейване от извънредната обстановка, което разшири допълнително потенциалния мащаб на тези малки „фен клубове“.
По- голяма симбиоза
По тази причина няма да е пресилено, ако кажем, че видеоигрите са новите социални мрежи. Най-голямата традиционна такава – Facebook, също мисли в тази посока, като в последните дни на октомври обяви своята облачна гейм услуга, която е тясно интегрирана в нейната платформа. Така симбиозата между социалните мрежи и видеоигрите ще става все по- голяма.
Това не е първият опит на Facebook да навлезе в гейминга – преди десетина години направи това с интеграцията на кежуъл браузър игрите, сред които блесна звездата на Farmville. Новите технологии като по- мощни смартфони и бърза 5G връзка ѝ позволяват вече да вкарва доста по- сложни и красиви игри. За разлика от останалите облачни гейм стрийминг услуги, Facebook Gaming е много тясно интегрирана със социалната мрежа. Това може да засили допълнително социалния елемент и ефект на игрите.
От смартфона в облака
Facebook Gaming започва с напълно безплатни заглавия, които са познати на феновете на мобилния гейминг. Сред тях е и хита Asphalt 9: Legends на френския разработчик Gameloft. Компанията има свое студио в София, в което работят над 200 души с доста разнообразни профили – художници, гейм дизайнери, графични и нормални програмисти, маркетинг експерти и много други.
„Геймлофт София“ много добре разбира социалните ефекти на игрите. Българският екип стои зад едно от най- успешните заглавия на френския разработчик – March of Empires. То излиза през вече далечната 2015 г., но продължава да бъде сравнително популярно, като официалната Facebook страница на играта разполага с над 100 хил. члена.
Поради това гейм компаниите имат специални екипи, които поддържат обществата от играчи, които техните заглавия създават. Тяхната задача е да наблюдават желанията и оплакванията на геймърите, за да могат да предадат обратната връзка на разработчиците.
От „Геймлофт София“ коментират, че дългосрочният успех и живот на една игра зависи почти напълно от поддръжката и адаптирането ѝ към желанията на геймърите, месеци, а дори и години след нейното официално публикуване. Тази двупосочна комуникация между разработчик и играчи, както и непрекъсната връзка между самите геймъри е също толкова силна, колкото някои от най-активните групи във Facebook. Затова твърдението, че видеоигрите са новите социални мрежи не е толкова пресилено, колкото би ви се сторило в началото.